Sunday, August 9, 2015

مجموعه من المونولجات المسرحيه لاختبارات التمثيل عشرين منولوج


كتير مننا بيقابلنا مشكلة لما يكون عندك كاستينج او مقابلة بتسال نفسك لو اتطلب مني مشهد اقول ايه علشان كده دى مجموعه من المونولجات المسرحيه لاختبارات التمثيل رجالي وحريمي ... نفسي وكوميدي وحزين ... مجموعة متنوعة تقدر تبرز بيها موهبتك .. احفظ المنولوج وقوله بأدائك وبالتوفيق للجميع 
(1)
بحبها
انا بحبها .. صدقنى .. والله بحبها .. وعمرى ما حبيت ولا هاحب غيرها .. وعشان بحبها سبتها .. سبتها تشوف نصيبها مع حد غيرى ..مانا شايفها اجمل شىء فى الوجود .. ارق مخلوقه ع وجه الارض ..
انا بعشقها .. لكن ظروفى اصعب مليون مرة من عشقي ليها .. وحظى نحس نحس .. يبقى ليه اظلمها معايا .. ليه اخلى سنيننها عذاب فى عذاب .. ليه اخليها تلعن حبي ليها .. واليوم اللى قابلتنى فيه .. وتلعن الحب ذاته .. عشان كده هضحى بحبى ليها وابعد عن طريقها .. و
هاحاول .. يمكن انساها ..بس .. بس انا بحبها ومقدرش اعيش من غيرها .. والله بحبها وعمرى ما هاحب غيرها ..
................................
(2)
انى مانيش عارف أبوها ده ماله .. ايه اللى جراله .. كل ما يشوفنى يلوى وشـه .. و يمشى بالعجل .. و كل ما اقوله ... سـلاموا عليكوا .... مايردش
(يزعق مشيرا بيده محييا ) سـلاموا عليكوا يا ابه عبد الله
( بصوت خافت ) : مايردش
... من يوم ما قلتله انى عاوز اتجوز صابحة ... و هو اتغير ... اتغير خالص .....
دنى كنت بشتغل فى ارضه زى ما تكون ارضى .. احرت له الأرض .. و اسوق له الساقية .. و اجمع له الطماطم .. و انقى له الدودة
و كان بيقولى " يقلد صوته " : " انى ماخلفتش رجاله يا رضا ... قام ربنا عوضنى بيك .. ده انت ابنى يا رضا " .
" يعود لصوته العادى " من يوم ما رحتله عشان اخطب صابحه و هو اتغير .. اتغير خالص ... مين كان يصدق ان ابويا عبد الله يقولى الكلام ده .
انى يقولى ... جواز ايه يا وله .. جاك نيلة تاخدك ... انى ... انى يا ابه عبد الله
انى يقولى ... روح هاتلك جلابية الأول .. و لا البسلك برطوشة ....
مالها الجلابية دى ... و ايه اللى دخل البرطوشة فى الجواز .. ليه كده يا ابه عبد الله .. ليه تحرمنى من صابحة ... ده انى حتى بحب الكلب الأزعر اللى عندكوا ... ليه كده .. ليه تحرمنى منها يا ابه عبد الله ليه ....
ده احنا حتى متربيين سوا ... الدار جنب الدار ... و الغيط جنب الغيط ..
( يتغير صوته ليصبح حالما ) " هاتلى جميز يا رضا ... انط على الجميزة و اجيبلها "
" هاتلى توت يا رضا ... اتشعلق على التوتة و اجيبلها "
" هاتلى سمك يا رضا ... اصطادلها سمك المصرف كلاته "
" مرجحنى يا رضا ... اربطلها حبل فى الجميزة و امرجحها " هيلا هوب هيلا هوب .................
ليه كده يا ابه عبد الله ؟ ليه تحبسها فى الدار و تحرج عليها تخرج منه .. دنى .. دنى اتعوت اشوف وشها الصبحية قبل ما اشوف السمس .. يا ابه عبد الله ليه ... ليه كده ... ليه كده يا ابه عبد الله .. ليه .. ليه .. ليه .. ليه
.................
(3)نهاية تفكير.....:
انا حاسس اني من ساعة ما وعية علي الدنيا والدنيا جيا عليا....؛
وكل ماعد افكر معا نفسي شويه في الي حواليا احس اني ليا حق ومخاتهوش بس نفسي اعرف هو ا يه....؛
لأوفكر شويا كمان احس اني انا الي فاشل وأول دنا لفي دراسه نافع ولا في شغل نافع ولافي جواز نافع ولأ حتي في المعملي مع اقرب ناس ليا...............؛
انا تعبت .......والله تعبت............"
لألألأ واعد افكر شويه كمان احس اني الدنيا اسودة حواليه واحس انى الناس والدنيا جيا عليا...
مبأتش عارف اعمل ايه ملأتش غير حل واحد................؟؟؟؟؟؟؟
هوا انى اهرب لدنيا تنيه هيا أه أه اخرته دمار بس.....................بس؟
كان لازم عشان انا كنت هموت ............؟
من كتر التفكير كنت ها موت ناقص عمر هو اه كداكدا هموت بس ............بس ؟؟؟؟
خلالألألألألألألألألأص
...................
(4)
اخرسى خالص ...متدافعيش عن نفسك ...الناس كلها كانت بتحكيلى و انا مكنتش باصدق كنت باكدب نفسى ..ليه..ليه تعملى كده ...دانا حبيتك اكتر من نفسى ... مبخلتش عليكى باى حاجه فلوس و وضع اجتماعى ...انتى نسيتى انتى كنتى ايه...انتى كنتى و لا حاجه اوعى تكونى صدقتى نفسك انك هانم بجد..كل البهرجه و اللبس و عيشه السرايات اللى انتى عايشاها دى من فلوسى انا اللى نضفتك و خليتك بنى ادمه ...و فى الاخر تخونينى ..تخونينى ،انتى كنتى اغلى حاجه عندى ،كل حاجه فى حياتى لكن دلوقتى خلاص .. خلاص ،اطلعى بره ..بره
...........................
(5)
ست البيت
يا اخى حس بيا بقى .. حس بيا .. انا برده بنى ادمه من لحم ودم .. عمرى ما قصرت معاك فى اى حاجة .. وطول عمرى بتمنى رضاك .. لكن انت حجر صخر .. بتدوس كل يوم على كرمتى لحد ما خلتنى كلبة تجرها وراك وهى ساكته بدون ما تعترض على اى حاجة
.. لإن ده مش من حقها .. طبعاً ليك حق تعمل فيا اكتر من كده .. منا الجاريه اللى المفروض
تطبخ و تغسل وتكنس وتمسح .. بدون ماتقول تلت التلاته كام .. انا اتحكم عليا بالذل
عشان بنت مكسورة الجناح .. وانت طبعا سى سيد تشخت وتنتنور ..تأمر وتنهى .. وانا اقول حاضر .. حاضر ..حاضر .. مش مهم كرامتى ولا مشاعرى المهم انك راجل البيت ..
يبقى يولع كل اللى فى البيت .. واولها انا .. انا .. ست البيت ..
...............
(6)
نقره و نقره
والله دانا زى القمر .... اى نعم انا شعنونه حبتين .. وساعات نكديه .. وبقفل بسرعة
.. لكن اللى هيتجوزنى بقه .. امه دعياله .. دانا هاهننه واسعده واخليه ينسى الدنيا وما فيها .. بس .. والله العظيم والله العظيم لو طلع اولعبان ومبصبصاتى ..
يعنى عنيه زايغه .. والله لفقعهملو و طلع عليه عفاريتى .. وخلى عشته هباب
فى هباب .. و لاخليه يعرف ينام ولا ياكل ولا يشرب .. واخليه يمشى مخيول يبص
وراه وقدامه .. لكن ده طبعاً .. ميمنعش انى رومانسيه وهاديااااا ووديعه خالص مالص
.. حكم إن ديه نقره وديه نقره .. و اياكم اياكم تنسو انى زى القمر .. وحبوبه خالص ..
مفيش حد ناوى يخطبنى بقى ..
............
(7)
سينا و اللئيمه
حبيبى اديه انت نسيت .. اه طالما ساكت كده يبقى شكلك نسيت انى النهارده عيد
تحرير سينا .. وطبعاً كالعادة هتسئلنى وتقولى طب أعمل ايه يعنى ما سينا اتحررت خلاص.. لالا يا حبيبى الكلام ده مينفعش .. يعنى بالبلدى مياكلش عيش .. المفرض تجبلى هدية حلوة محندقة و تقولى كل سينا و انتى طيبه .. طبعاً هتقولى اشمعنه .. هقولك ببساطه مش سينا حررها الابطال و الابطال هما الرجالة و الرجالة روحهم المعنويه فى السما النهارده يعنى المفروض تعمل واجب معايا فى اليوم ده .. وبما انى عرفاك كويس طول عمرك صاحب واااااجب !! .. يبقى اقلها تعالج موقفك وتجبلى حتت اسوره البسها فى رقبتى الفضيه ديه.. وكل سينا وانت طيب يااااااحبيبى وربنا لا يقطعلك عادة .. و يكتر حججى كالعادة .
.................
(8)
عمران
خت ايه ياعمران من وابور الطحين مفيش غير الفقر ودجع الدماغ كل يوم من صبحية ربنا غطسان فى الزيت والقرف وكل يوم على الحال ده والوابور كل يوم بيكبر وبيتاخر وقرب يموت والعمدة مش همه غير الفلوس الفلوس وخلاص والمهيه اللى بيدهالى متكفيش حمار حمار صغير والوليه كل يوم طلباتها بتكتر عايزه فستان ياعمران عايزه احمر خدود ياعمران عايزه حتة صيغة ياعمران وعمران مدمواش غير تمام وتمام ممكن يبعنى انا نفسى فى السوق فيها ايه يعنى لو سرقت اه اسرق 10الف جنيه دانا اشترى الوابور من العمده وابقى انا صاحب الوابور مع تحياتى عمران
.....................
(9)
انت جاى بتكلمنى فى ايه ، اللى فات ده مش أنت اللى حسيت بيه ، مش أنت اللى انجرحت ولا قسيت ولا بكيت ، يابنى اللى فات ده مش أبام و عدت ده عمر ضاع ، كنت فين أنت و أنا طفل سنه 5 سنين شايف أبويا بيتقتل قدامى و أنا مش قادر أعمل حاجه ، 20 سنه و أنا شايف دموع امى بتنزل قدامى و برضو مش قادر أعملها حاجه ، و منظر موت أبويا بيتعرض قدامى 24 ساعة و بشوفه زى ما أنا شايفك دلوقتى بظبط ، لحد ما جت اللحظة اللى مستنيها من 20 سنه و اليوم اللى هرجع فيه و أخذ حق أبويا ب ايدي و حق امى اللى ماتت عشان معرفتش إجبلها الدواء ، 20 سنه شايف العذاب و النوم على التراب مشوفتش طعم الراحه ياه بتنقل من شغله ل شغله و من محل ل محل ، صاحب المحل ده كويس بس ده ابن كلب ، ماجربتس تمسح سلالم و هدومك كلها مبلوله و عندك برد طول الوقت ، ماجربتس تشتغل مكانيكى و يضربك و يشتمك كل يوم طبعا ماجربتس ، ماجربتش تبيع مناديل مناديل يا بيه ب نص جنيه يا بيه ، ماجربتش ،، و دلوقتى لما الدنيا أدتنى وشها و جه الوقت اللى مستنيه جاى تقولى سامح السماح دى كلمه معرفهاش ، مدرستهاش فى الشارع ، الدرس الوحيد اللى درسته هو أنى ازاى انتقم و أخذ حق أبويا ، هو ده اللى درسته و حفظته و هنفذه فاهم هنفذه !
..................
(10)
ليه.........؟؟؟
كل متأدم لبنت اهلها يرفضوني ليه.......؟
عشان اهلي ناس غلابه والفقر عايش معانا ؟؟؟
ولا عشان شغال في بنزينه وملأتش نصيبي في التعليم منا ابويا راجل غلبان ومعهوش
يصرف عليا...؟
ولا عشان الفقر قدري والهم نصيبي..؟
ليه..؟
بس انا مخترتش اني يكون الفقر قدري ومحدش يقدر يغير قدره....
منا جوعي كان كفران...؛:
مأدرتش اسرق كمان لأ وطلع الي ميسرقش ممكن ينكتب عليه الموت....؟؟ليه......ليههههههه.....؟
سؤال جوبني عليه..؟؟
هو لأزم يكون ابويا بيه وأمي حاجا ايييه عشان افتخر بيهم ...؟
لألألألأ ...؛؛
.......................
(11)
اخرسى خالص ...متدافعيش عن نفسك ...الناس كلها كانت بتحكيلى و انا مكنتش باصدق كنت باكدب نفسى ..ليه..ليه تعملى كده ...دانا حبيتك اكتر من نفسى ... مبخلتش عليكى باى حاجه فلوس و وضع اجتماعى ...انتى نسيتى انتى كنتى ايه...انتى كنتى و لا حاجه اوعى تكونى صدقتى نفسك انك هانم بجد..كل البهرجه و اللبس و عيشه السرايات اللى انتى عايشاها دى من فلوسى انا اللى نضفتك و خليتك بنى ادمه ...و فى الاخر تخونينى ..تخونينى ،انتى كنتى اغلى حاجه عندى ،كل حاجه فى حياتى لكن دلوقتى خلاص .. خلاص ،اطلعى بره ..بره
....................
(12)
انا عارف هما رفدوني من الجرنال ليه..علشان يذلوني...عايزيني اركع علي ركبي...بس مش هيقدرو.مش هيقدرو يكسروا القلم اللي فضل طول عمره يدافع عن الناس.القلم اللىعمره مازاود ولاهلل ولاطبل...القلم اللي خايف علي وطنه وحطه في حباب عنيه...واللي خايف علي ناسه لانهم اهله.واللي خايف علي بكره لانه ملكه....حلمه...حلمه اللىعايش علشانه...صحيح هما قطعوا عن المرتب علشان يذلونى...ووقفوا فىوشىوفكل حته اروحها..لدرجه ان كل الناس رفضوا يشغلوني..لغايه مااضطروني ان اجي هنا انا بقالي يومين مكلتش .بس مشهشتغل غير بشروطي.ومش بس كده.الشغل اللي هيناسبنى كمان..انا لايمكن هخضع واستسلم...انا عارف ان الدايره بتضيق.بس انا لسه واقف علي رجلي.وماسك اردتي بأيدي.ايوه.وهو ده الفرق بين الانسان والحيوان...انا لايمكن هستسلم..لايمكن..وعمري ماهسرق...لايمكن...لايمكن
....................
(13)
انا هند
من اسره بسيطه لي 3 اخوات اتعلمت لحد مااخدت ثانويه عامه وماكملتش علشان الظروف يعني علي قد الحال.. قلت اعمل حاجه.. اتعلمت ادي حقن للجيران بدل مايروحوا الصيدليه وأهو اللي بيطلع يعني يساعد ... بعدين فكرت في حاجه تانيه قلت دي مش جايبه همها .. اوقات كنت بشوف ابويا بيصلح الكهرباء او السباكه اتعلمت منه وبقيت اي حد من الجيران او الحته عنده حنفيه مكسوره او فيشه عايزه تتصلح اروح اصلحها ولقيت الموضوع كويس قصدي فلوسه كويسه والحال بدأ يتحسن ... بس المشكله ان جالي عرسان كتير وكل مايجي واحد يقول هو انا هاتجوز سباك او كهربائي يمشي ومايرجعش .. لحد ماجتلي عقده من الشغل ده بس اعمل ايه انا بساعد عيلتي ولازم اتحمل المسؤليه
..............
(14)
كفاية كفاية ....انتو انتو الي اتطرتوني الج للعنف
ايوه .....عشان كنتو فاكرين اني انا جبان .......لكن انا مش جبان علي فكرة
انتو لو مكنتوش خدعتوني ن الاول ...... كان زماني دلوقتي بتعامل
معاكو بالحسني ......... لكن انتو .....انتو الي خلتوني ألج للعنف
وازعئلكو ...... انتو عيال مش متربية .. وانا الي هربيكو من هنا ورايح
وعلي فكرة بقي ...... بس اسكت اسكت خالص ....انا فيا مرار من جوة
ايوه.... انا الي هتكلم من هنا ورايح وانتو تقعدو تسمعوني .... وعلي فكرة بقي
انا رايح اقابل ندي ......... يا جزمة انتا وهو .
.................
(15)
صلاح:
. . . . . . انا مريض ... وجاي . . . لا .. لا لا لا انا مش مريض انا زي الفل مين قال ان انا مريض . . . . . . . صلاح . . اسمي صلاح . . مش مريض ها انا مش مريض . . . انا بس عندي مشكله . . . انا ... انا محدش بيحبني خالص . . كلهم بيكرهوني في الشارع في البيت في المدرسه . . حتى اما دخلت الجامعه كل زمايلي بيعاملوني وحش كأني اقل منهم . . انا فيا مشكله عشان يعاملوني كدا . . . تخيل يا دكتور لما بينادولي .. بيقولولي العبيييط . . . . . . . . . . .
انا انسان كويس في حياتي ومحترم . . حتى شوف هدومي نظيفه ومترتبه ازاي .. وكمان ومجتهد في دراست . . ي . . . ايييييوه .. ايوه اكييد هم بيكرهوني عشان كدا . . . دول مش بيكرهوني وبس دول بيحقدوا عليا كمان . . . . . . . . . .
بس انت عارف في كمان ناس غريبه بيبصولي كدا وبيعاملوني بطريقه بيخلوني احس اني بصعب عليهم . . . وان انا . . . . . مريض
ايه دا! .. انت بتبصلي كدا ليه . . بتبصلي كدا ليه . . . متبصليش كدا انا مش مريض . . انا كويس مش مريض . . مش مريض!!
.................
(16)مونولوج  التسويق (الحرامي)
عارف يا أستاذ إبراهيم أنا طول عمري حرامي
إية إنت مش مصدق ولا إيه؟؟؟!! طب إستنى إستنى..... إستنى يا عم صبرك بالله... شوف البطاقة كدة.
لاااااااااااا مش مكتوب فيها حرامي بس هما بيعرفوني من خلقتي كدة على طول..
أصل أنا شغال تباع على عربية نقل مع سواق بعيد عنك ررخم و إتم و الدنيا
طول النهار يناكف فيا,, يفضل يقولي ولا نزل الأقفاص يالا حمل الأقفاص دي يالا.
وأنا طول النهار والليل أحمل في أقفاص فاكهة إشي تفاح علي الكمترى على رومان على برتقان,,,, لا عندك عندك ليكون إن أنا متنغنغ في الفاكهة و لا حاجة دانا بحملها بس....
أنت عارف؟؟ أنا عندي أربع عيال صغيرين و الأربعة بيشتغلو.. لا والأنأح من كده باخد منهم الفلوس اللي بيشتغلو بيها ..... يعني بدل ما أمد إيدي في جيبي و أديهم أنا اللي باخد منهم كان نفسي أدخلهم مدارس و أخليهم زي البني أدمين ... ولاد الناس المحترمين .... عشان كدة أنا عمري ماكنت بالقط إلا اللي يكفيني أنا و عيالي أبقى حرامي بردو يا أستاذ؟؟؟؟؟؟؟
أبقى حرامي و ربنا حايحسبني؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
لا يا أستاذ إبراهيم ,, ربنا عادل أوي و ما يرداش بالظلم, ومايردوش أنا أبات يوم جعان أنا و عيالي
ربنا عارف أنا مش باخد طمع, ربنا عارف إني باخد عشان أنيم العيال شبعانة.. العيال كل يوم بتنام بتطقطع من كل الجوع,,,, أكيد ربنا حيسامحني مش كدة يا أستاذ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
.................
(17)
ما يهمنيش..
كفاية تكوني كدة في نظري ......الصورة المرسومة ليكي فخيالي والانطباع اللي اخدتة عنك ..ومن اول مرة شوفتك فيها حالي اتقلب .. مابقيتش عارف انا عايز اية ..فجاءة لقيت الدنيا كلها حلوة والمشاكل بقت سهلة وهينة وممكن تتحل ببساطة وفي غمضت عين.انتي اصلك مش عارفة انتي عملتي فيا اية.خليتيني احس ان ليا قيمة . ان انا موجود ..انتي عارفة يعني اية الانسان يبقي حاسس ان هو ولا حاجة..وان كل اللي حوالية برضوا ولاحاجة. وفجاءة يلاقي لنفسة هدف. معني .فايدة. موقع من الاعراب. يبقي لة لازمة.وجاية تقولي الناس.انا ما يهمنيش راي الناس. ولو حتي انتي اية.
.....................
(18)
انا سلبية .. انا ..دة انا اكتر واحدة ايجابية فيكم انا الوحيدة اللى عندى حلم وبحاول احققة .. بمهد للحلم دة من سبع سنين من ساعة ما اشتغلت فى الحضانة .. كل حاجة بعملها للاولاد بعمل زيها اتنبن عشان ولادى .. انتو عارفين الاوضة مليانة رسومات وكتب اطفال عشان ابقى ام كويسة فى المستقبل .. بس .. بس فى حاجة .. الحاجات اللى بعملها ابتدت تبوظ ؟ الورق اصفر .. انتو عارفين ما افتكرتش الحاجات دة حاتعيش لحد ما ابقى ام ...... ما افتكرش انا نفسى حعيش لحد ما ابقى ام وحتى لو حققت الحلم و حا اتجوز حلحق اخلف ولو خلفت حالحق اربى العيال ولو كبرو حافرح بيهم ولا هيبقو نسخة مننا .. ما هو لو كدة وفى الغالب حيكون كدة ... واكتر من كدة ... يبقى انا لية بعمل كدة ..... الحجات دة ملهاش لزمة زى ما انا نفسى ما ليش لزمة .
(تأليف نسرين نور مسرحية - طرطشة شمس)..
(19)

(: زمــان قبل العنكبوت ما ينسج خيوطه على باب الغار . وقبل الصليب ما يندق . قبل البحر ما ينشق والعصايا تبقى افعى .. قبل الحوت وبيع الضفاير واختراع الصبر .. قبل الخاتم المسحور ونبأ الهدهد وحتى قبل الطوفان .. كان فى غرابين سود , واحد قتل التانى ونبش فى التراب .. عشان يحـفر اول حـفـرة عرفتها الأرض.. مش عشان يزرع بذرة ولا يجيب ميه لا .. اول حفرة عشان تتروى بالدم . ومن وقتها والنبش شغاال على ودنه .. والحفرة عمالة توسع . والغراب واقف جنبها بينعق بصوت عالى , متعرفش اذا كان فرحان باللى عمله ولا بيعيط على اخوه .. على كل حال الحفرة اللى اتحفرت مانسدتش تانى ابدا . وكل يوم بيفوت بتوسع الدايرة زيادة .. وانا ... انا بشرب ،، تشرب !! فى صحتك .)........................
البارمان - تأليف سامح عثمان مسرحية - موسم الدم - 2008

(20)
انا هند
من اسره بسيطه لي 3 اخوات اتعلمت لحد مااخدت ثانويه عامه وماكملتش علشان الظروف يعني علي قد الحال.. قلت اعمل حاجه.. اتعلمت ادي حقن للجيران بدل مايروحوا الصيدليه وأهو اللي بيطلع يعني يساعد ... بعدين فكرت في حاجه تانيه قلت دي مش جايبه همها .. اوقات كنت بشوف ابويا بيصلح الكهرباء او السباكه اتعلمت منه وبقيت اي حد من الجيران او الحته عنده حنفيه مكسوره او فيشه عايزه تتصلح اروح اصلحها ولقيت الموضوع كويس قصدي فلوسه كويسه والحال بدأ يتحسن ... بس المشكله ان جالي عرسان كتير وكل مايجي واحد يقول هو انا هاتجوز سباك او كهربائي يمشي ومايرجعش .. لحد ماجتلي عقده من الشغل ده بس اعمل ايه انا بساعد عيلتي ولازم اتحمل المسؤليه ----

المونولوجات مقدمة من جروب استودية الورشة 

51 comments:

  1. اللة يباركللك بس
    مش المفروض يكون فية اسم المؤلف والشخصية والنص

    ReplyDelete
    Replies
    1. اسم الشخصية هايفرق معاك ايه؟؟ او حتي اسم النص؟؟ ..... اسم المؤلف بقي دي حاجات مكتوبة اصلا بغرض التدريب والكاستينج مش للتمثيل علي مسرح ولو حضرتك لاحظت هاتلاقي ان اخر سطر فيه كريدت للمؤلفين

      Delete
    2. انا سامح عثمان..انتم واخدين المونولوج بتاع البارمان من نصي (موسم الدم) وحاطينه برقم 19 النص غير منشور لكنه موثق ومعروض مرات كتير جدا من 2008 حتي الآن..انا مستاء جدا ومش فاهم..!!!

      Delete
    3. مش عارف الرسالة دي قديمة وانا رديت عليها ولا لأ بس يبلغ حضرتك أن الاسم مكتوب في اخر اخر المنولوج اسم حضرتك واسم المسرحية لو حضرتك حابب نشيله خالص عرفني وانا تحت امرك

      Delete
  2. تمام حضرتك بس مع احترامي ليك
    فيية ناس بيطلبوا اسم المؤلف والمسرحية اية )كاستات تمثيل بردو)
    فبردةمعلش لو تساعدني بموضوع زي دة

    ReplyDelete
  3. عايز حاجه لغه عربيه بعد اذنك

    ReplyDelete
  4. يا جدعان الي عاوز مونولوجات مسرحيه ده اسم جروب علي الفيس وبساعد بعض بمنولوجات كويسه تقدر تقدم بيها في المعهد واي مسرح ونساعد بعض في التدريب.
    وشكراااااا ليكم
    فرقه شارع الفن 💖

    ReplyDelete
  5. يا جدعان الي عاوز مونولوجات مسرحيه ده اسم جروب علي الفيس وبساعد بعض بمنولوجات كويسه تقدر تقدم بيها في المعهد واي مسرح ونساعد بعض في التدريب.
    وشكراااااا ليكم
    فرقه شارع الفن 💖

    ReplyDelete
  6. ممكن مونولوج لكليه حقوق هيبقى الحوار ما بين قاضى ومحامى عن قضية ما...

    ReplyDelete
    Replies
    1. الفنان احمد زكي
      "أشكر أستاذي وزميلي الدكتور عبدالنور الذي أتاح لي هذه الفرصة لأعلن كل خطاياي أمامكم وعلى الملأ لعلي أتطهر منها، نعم أنا مثال للمحامي الفاسد.. بل أكثر فسادا مما يتصوره أستاذي، أنا ابن لهذه المرحلة والمراحل التي سبقتها، تفتح وعيّ مع التجربة الناصرية، آمنت بها ودافعت عنها فرحت بانتصارتها وتجرعت مرارة هزائمها وانكسارتها، هُنت عندما هان كل شيء، وسقطت كما سقط الجميع في بئر سحيق من اللامبالاة والإحساس بالعجز وقلة الحيلة، أدركت قانون السبيعنيات ولعبت عليه وتفوقت، تاجرت في كل شيء، في القانون والأخلاق والشرف، أنا لا أنكر شيئا ومستعد للحساب وتحمل المسئولية، بل أكثر من ذلك اعترف أمامكم أنني دخلت هذه القضية طامعا في مبلغ تعويض ضخم، لكني اصطدمت بحالة خاصة شديدة الخصوصية، جعلتني أراجع نفسي، أراجع موقفي كله، أراجع حياتي وحياتنا، اصطدمت بالمستقبل..

      نعم صبي من الذين حُكم عليهم أن يكونوا ضمن ركاب أتوبيس الموت، رأيت فيه المستقبل الذي يحمل لنا طوق نجاة حقيقي، رأيتنا نسحقه دون أن يهتز لنا جفن، نقتله ونحن متصورون أن هذه هي طبائع الأمور، كان لابد لي أن أقف وأصرخ.. إن هذه جريمة، جريمة كبرى لابد أن يحاسب من تسبب فيها، إنى لا أطلب سوى محاسبة المسؤلين الحقيقيين عن قتل عشرين تلميذاً لم يجنوا شيئا سوى أنهم أبناؤنا، أبناء العجز والإهمال والتردي كلنا فاسدون.. كلنا فاسدون.. لا أستثني أحداً.. حتى بالصمت العاجز الموافق قليل الحيلة.. سيدي الرئيس.. كل ما أطالب به أن نصلي جميعا صلاة واحدة، لإله واحد، إله العدل الواحد الأحد القهار، لست صاحب مصلحة خاصة، وليست لي سابق معرفة بالشخوص الذين أطلب مسائلتهم، ولكن لدي علاقة ومصلحة في هذا البلد، لدي مستقبل هنا أريد أن أحميه، أنا لا أدين أحد بشكل مسبق، ولكنى أطالب المسئولين عن هذه الكارثة بالمثول أمام عدالتكم لسؤالهم واستجوابهم، فهل هذا كثير؟ أليسوا بشرا خطائين مثلنا! أليسوا قابلين للحساب والعقاب مثل باقي البشر! سيدي الرئيس، أنا ومعي المستقبل كله نلوذ بكم، ونلجأ إليكم، فاغيثونا.. اغيثونا.. اغيثونا.. والله الموفق
      بالتوفيق ان شاء الله

      Delete
  7. شكرا جزيلا .. حلو جدا

    ReplyDelete
  8. لو سمحت ازاى حضرتك تاخد مونولوج من شغل حد من غير استأذان ومن غير ماتكتب حتى ان ده من نص كذا او تأليف فلان غير كده أسلا حضرتك كاتب المونولوج غلط مزود حاجات وشايل حاجات ده أسمه سرقه

    ReplyDelete
  9. اظن عيب جداا نشر المونلوجات بدون اذن مؤلفيها...او علي الأقل كتابة اسم المؤلف يا سادة يا محترمين..وحتي المونولوج مش مزبوط..انا سامح عثمان مؤلف (موسم الدم) اللي حضراتكم قصيتم منه مونولوج البارمان بتاع (زمان قبل العنكبوت ما ينسج خيوطه علي باب الغار..الخ) والله عيب يا سادة يا فنانين

    ReplyDelete
  10. لو سمحت ازاى حضرتك تاخد مونولوج من شغل حد من غير استأذان ومن غير ماتكتب حتى ان ده من نص كذا او تأليف فلان غير كده أسلا حضرتك كاتب المونولوج غلط مزود حاجات وشايل حاجات ده أسمه سرقه

    ReplyDelete
    Replies
    1. طب ممكن حضرتك تقوليلي مشهد رقم 10 من مسرحيه ايه او مين المؤلف عشان معرفش ممكن بعد اذنك اعرف

      Delete
  11. لو سمحت ازاى حضرتك تاخد مونولوج من شغل حد من غير استأذان ومن غير ماتكتب حتى ان ده من نص كذا او تأليف فلان غير كده أسلا حضرتك كاتب المونولوج غلط مزود حاجات وشايل حاجات ده أسمه سرقه

    ReplyDelete
  12. حضرتك اللى رادد بى ان المنولجات لغرض التدريب ده مش حقيقي
    دى مونولجات من نصوص لمؤلفين واتعرضت على خشبة المسرح
    احب اقول لحضرتك انت حرامى للأسف
    ومش بتفهم حاجه اصلا فى الفن

    ReplyDelete
  13. ايه اللى بيحصل ده .. ده انتهاك لحقوق الملكية الفكرية وجارى الآن إتخاذ الإجراءات القانونية ضد الإنتهاك ده .. المنولوج رقم 19 من مسرحية موسم الدم للمؤلف سامح عثمان ودى موثقة وتم عرضها أكتر من 15 ليلة عرض من 2007 وحتى
    2016 .. اللى بيحصل ده مهزلة بكل المقاييس

    ReplyDelete
  14. ميرسي لكل الناس اللي حفلت والحمد لله تواصلت مع المؤلفين وتم الوصول لاتفاق مرضي لكل الاطراف واي حد يلاقي مونولوجه تبع المنشور يتواصل معايا وانا تحت امره

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممكن نتكلم واتس

      Delete
    2. ممكن اعرف المشهد رقم 10 من مسرحيه ايه او مين المؤلف عشان معرفش

      Delete
  15. مونولوج رقم 17
    من نص المفتاح
    مهند مختار
    بس متغير فيه حاجات

    ReplyDelete
    Replies
    1. طب رقم ١٥ بتاع صلاح ..بعداذنك ضروري..تأليف مين ومسرحية اية ؟

      Delete
  16. شكرا جزيلا بس في مونولوجات كتيرة بأديها بأسلوب اكتر من رائع هو ينفع اشتغل عليها اكتر واقدمها في المعهد العالي للفنون المسرحية بالاختبارات ؟؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. انا بدي منك طلب صغير منك عاوز منك ترسل لي مونولوڨ من أعمالك

      Delete
  17. المونولوج رقم 15 من مسرحيه ايه ومين المؤلف لو سمحت علشان بيسألوا في اختارات المعهد

    ReplyDelete
  18. ممكن منولوج باللغه العربيه

    ReplyDelete
  19. محتاج مونولوج كوميدي

    ReplyDelete
  20. ممن اعرف منولوج سينا اللئيمه تأليف مين والمسرحيه اسمها ايه؟

    ReplyDelete
  21. لو سمحت منولوج رقم ١٥ تأليف مين ومن مسرحية اية؟ شكرا

    ReplyDelete
  22. لو فى بنت عوزا تمثل ترض على التعليق

    ReplyDelete
    Replies
    1. انااااااا ورحه ورشه تمثيل قريب

      Delete
  23. عاوز موسيقى حزينه المونولوج رقم ١٥

    ReplyDelete
  24. هو النص رقم ١ و٤ من مسرحية ايه الاسم المشهد والمسرحيه والملف

    ReplyDelete
  25. مونولوج ١٥ من نص أو مسرحية ايه معلش

    ReplyDelete
  26. مونولوج٩ من نص ايه او

    ReplyDelete
  27. رقم 5 من انهي مسرحيه

    ReplyDelete
  28. ممكن مونولوج بنت باللهجه الصعيديه

    ReplyDelete
  29. مونولوج باللغة العربية الفصحى الاقى فين لو سمحت

    ReplyDelete
  30. ممكن لو حد عنده معلومه المونولجات عمران رقم 8 ده مين المؤلف

    ReplyDelete
  31. ممكن منولوج ينفع أقدمه قدام الكاستتج لسن 16 سنه

    ReplyDelete

استخدام الدويتش انجل

هل تريد استخدام الدويتش انجل في مشاهدك وافلامك شاهد استخدامها في الافلام من زاوية 5 درجات وحتي 90 درجة